PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Pretty Woman De Musical ★★★★★

zondag 8 oktober 2023Beatrix Theater Utrecht

Pretty

In 1990 werden de harten verwarmd toen de wereld kennis maakte met de keiharde zakenman Edward Lewis die langzaamaan verliefd werd op sekswerkster Vivian Ward. Richard Gere en Julia Roberts maakten deze combinatie van het ‘Assepoester’-verhaal en ‘My Fair Lady’ tot een onvergetelijke romcom. Dankzij Stage Entertainment kan je nu in het Beatrix Theater in Utrecht opnieuw genieten van dat absolute feel-good-gevoel met ‘Pretty Woman De Musical’. Dit keer nemen Jan Kooijman en Shanna Slaap je mee naar het Hollywood van de jaren ’80 om je onder te dompelen in een bad van romantiek. In tegenstelling tot Vivian hoef je daarbij geen walkman op te zetten, maar mag je volop genieten van de muziek van Bryan Adams en Jim Vallance terwijl je meegenomen wordt op een sprookjesreis naar ware liefde.

Die hoopvolle reis naar een happy end begint al vanaf de eerste noten van ‘Pretty Woman De Musical’. ‘Welkom in Hollywood’ start met een intro die typisch is voor de filmmuziek uit de jaren ’80 en wordt vervolgens door Happy Man, vertolkt door Mitch Wolterink, opengetrokken tot een lekker dansnummer. De positieve vibes spatten van het podium terwijl het ensemble je vergast op een vrolijke choreografie. Zo word je meteen meegezogen in het optimisme van deze musical. 

Het verhaal van deze voostelling blijft ontzettend dicht bij de storylijn van de gelijknamige film. Niet verwonderlijk gezien ook hier J. F. Lawton mee verantwoordelijk was voor het script. Het voordeel hiervan is dat de herkenbaarheid erg groot is. Lisa Loeb heeft voor een geweldige vertaling gezorgd waardoor niet alleen de liedjes ook in het Nederlands goed bekken, maar ook de humor (inclusief taalgrapjes) tot zijn recht blijft komen. De geslaagde hertaling zorgt dat de opmerkingen van Vivian ook in ‘Pretty Woman De Musical’ erg gevat en vaak met een dubbele bodem zijn. 

Maar zoals u weet staat of valt een goede grap met de timing en de intonatie van de verteller. En daar gaat alle eer naar Shanna Slaap. Zij zet een heel spontane en gevatte Vivian Ward neer die naarmate de voorstelling vordert zich meer en meer ontpopt tot een echte Disney-prinses die weet wat ze wil. Vanaf de eerste noten van ‘Ergens Maar Niet Hier’ weet ze je hart te veroveren met haar mooie, zachte stem. De piano en de cello geven het lied de allure van een zachte ballade tot de elektrische gitaar en de drum mee komen versterken en het nummer uitgroeit tot een popsong uit de jaren ’80 met een heel hoopvol karakter. Het lied ligt erg goed in het gehoor, wordt vakkundig uitgevoerd en vertelt zowel in tekst als gevoel perfect wat Vivian Ward wil. Bryan Adams en Jim Vallance hebben voor deze musical dan ook ongelooflijk passende muziek geschreven. 

En hier is het tijd dat we iets bekennen: toen we voor het eerst de muziek van ‘Pretty Woman De Musical’ hoorden, waren we niet helemaal overtuigd. Er is niet echt een nummer dat er op de cd uitspringt zoals dat bij andere musicals wel meestal het geval is. Nu we de liedjes van Bryan Adams en Jim Vallance in de productie gezien hebben, moeten we onze mening bijstellen. Dé reden dat er geen nummer uitspringt, is omdat ze allemaal goed zijn. Alle nummers, vanaf de eerste noot tot de laatste, werken perfect in het verhaal. Je hebt een typisch musicalnummer als ‘De Gelukkigste Vrouw Van Het Land’, maar ook het ritme van een tango in ‘In Zo’n Magische Nacht’ en liedjes als ‘Ver Van Huis’ en ‘Voor Altijd En Eeuwig’ waar de hand van Bryan Adams onmiskenbaar in aanwezig is. Voor elke situatie hebben de liedjesschrijvers de juiste sfeer weten te vatten. 

Shanna Slaap en Jan Kooijman weten die sfeer vervolgens perfect over te brengen naar het publiek. In spel en zang zetten beide hoofdrolspelers een heerlijke prestatie neer. Ze zien er allebei goed uit, ze spelen heel geloofwaardig en ze zingen voortreffelijk. De magie tussen hen werkt. Jan Kooijman is zelfs als de berekende zakenman toch charmant en Shanna Slaap heeft de fonkeling in haar ogen als ze het spel der verleiding speelt. Wanneer ze in haar zwarte jurk voor het eerst met Jan danst voel je de vlam in de pan slaan en de vonk overslaan. 

Het sprookjesniveau is op haar hoogtepunt wanneer Vivian de rode jurk aanheeft en zich klaarmaakt voor een avondje opera. Cocky van Huijkelom heeft voor ‘Pretty Woman De Musical’ trouwens een geweldig mooie garderobe ontworpen. Shanna Slaap mag zich niet alleen hullen in een wondermooie, rode avondjurk, maar heeft ook nog een schitterend zwart-wit mantelpakje, een roze outfit, een zwarte jurk, .... en dat allemaal in een stijl die jaren ’80 uitademt. Al vanaf de eerste scène waan je je of op een hele foute party of veertig jaar terug in de tijd toen de heren zich hulden in flitsende kleuren en de dames veel te grote epauletten hadden. Kostuumontwerpster Cocky van Huijkelom heeft van ‘Pretty Woman De Musical’ naast een geweldig mooie musical ook een beetje een masterclass ‘mode in de jaren ‘80’ gemaakt waarbij je je ogen goed de kost mag geven. 

Als we nu even teruggaan naar dat avondje opera, zitten we meteen ook bij de meest fascinerende scène van deze voorstelling. Je krijgt Edward die in een poppy liefdeslied met een duidelijke Bryan Adams-sound bezingt hoe zijn liefde voor Vivian zijn kijk op de wereld verandert, gecombineerd met de score van ‘La Traviata’ van Verdi. Victor Marinus opent met een fragment uit de bekende aria ‘Libiamo ne‘ lieti calici’ om de scène te plaatsen. Terwijl het ensemble in een betoverende choreografie het verhaal van de opera uitbeeldt, bezingt Jan Kooijman de liefde van Edward voor Vivian. Tussendoor wordt zijn lied onderbroken voor Froukje Zuidema die als sopraan van dienst je terug meeneemt naar wat er in de opera gebeurt. De vermenging van die twee verhalen werkt perfect. Dankzij een geweldige choreografie van Eline Vroon kan je de verhaallijn van ‘La Traviata’ perfect volgen in de sierlijke bewegingen van de dansers. Het is een scène waar je zintuigen optimaal geprikkeld worden. 

Over prikkelen gesproken: gezien het beroep van Vivian en Kit (de huisgenoot van Vivian) wordt in ‘Pretty Woman De Musical’ geregeld geflirt met de grens van prikkelende scènes. Het mooie daarbij is dat men die scènes net expliciet genoeg maakt om het spel der verleiding te spelen, maar genoeg verhullend om ervoor te zorgen dat ‘Pretty Woman De Musical’ een familie-musical blijft. 

Voor de volledigheid dienen we toch nog even Dana van der Geer, Mitch Wolterink en Jimi Hendrikse te vermelden. Dana kruipt in de huid van Kit De Luca en bewijst in ‘Pretty Woman De Musical’ meermaals dat ze over een fenomenaal stemgeluid beschikt met een lekkere soul-vibe. Mitch Wolterink speelt Happy Man, hotelmanager Mr. Thompson en winkeleigenaar Mr. Hollister. Als Happy Man zorgt hij in het openingsnummer ‘Welkom In Hollywood’ voor het feel-good-gevoel en als Mr. Thompson leert hij in ‘In Zo’n Magische Nacht’ op het ritme van de tango Vivian dansen. Hij wordt daarbij geholpen door vijf andere heren uit het gezelschap die voor de gelegenheid op naaldhakken ronddartelen. Mitch heeft daarbij een erg warme en aangename stem om naar te luisteren. 

En last but not least: Jimi Hendrikse. Hij vertolkt de rol van piccolo Giulio van het Beverly Wilshire Hotel. Hij raakt een beetje de pedalen kwijt en krijgt last van een hormonale opstoot als hij de schoonheid van Vivian Ward ziet. Giulio is de clowneske rol uit deze productie en dat is vaak moeilijker dan het op het eerste zicht lijkt. Jimi Hendrikse vervult de rol met brio en is meer dan eens de reden van een gulle lach. 

‘Pretty Woman De Musical’ in het Beatrix Theater te Utrecht staat garant voor een paar uur goed gevoel met een romantisch verhaal en muziek van Bryan Adams. Het is een sprookje voor volwassenen met een positieve boodschap en geweldige acteer- en zangprestaties. Het enige wat je moet doen is: sit back, relax and enjoy the show. 

< Sascha Siereveld > 

Cast:

Vivian Ward   - Shanna Slaap
Edward Lewis  - Jan Kooijman
Kit De Luca  -   Dana van der Geer
Happy Man/Mr. Thompson/ Mr. Hollister  - Mitch Wolterink
Philip Stuckey - Reinier Démeijer
Giulio: Jimi Hendrikse
Violetta: Froukje Zuidema
Alfredo: Victor Marinus

Creatives:

Script : Garry Marshall en J. F. Lawton
Muziek en liedteksten: Bryan Adams en Jim Vallance
Regie en choreografie originele Broadway productie: Jerry Mitchell
Vertaling: Lisa Loeb
Regie: Carline Brouwer
Choreografie: Eline Vroon
Arrangementen en orchestratie: Will Van Dyke
Kostuumontwerp: Cocky van Huijkelom


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter